• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Dadda12

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
7 Maj 2020
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Om man får avslag på sin ansökan och gör en överklagan. Hur skall man bete sig med alla räkningar? Ska man ”göra så gott man kan och betala vad man kan”, eller skall man följa handläggarens råd under inledande och ”släppa allt” (skita i att betala och lägga undan) väldigt många aktörer har redan hamnat hos KFM pga skusan ansökan. Nu hotar även dem som inte kommit dit med KFM. (Inga nya skulder sedan inledande )
Tips ? Någon med erfarenhet? Någon som överklagat ett avslag?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Har fått en invändning från en borgenär ang förslag till skuldsanering. Jag förstår deras resonemang helt då skulden uppstod nära ansökan och att jag borde ha varit medveten om mitt ekonomiska läge men det var jag inte och har redogjort det till min handläggare som vidarebefordrat till borgenären. Invändningen kvarstår.

Ni som varit med om detta, hur gick det för er? Godkändes det ändå eller avslag? Invändningen avser en skuld på ca 15% av den totala skulden.
 

conversar roto

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
12 Augusti 2018
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
85
Poäng
237
Alltså! Jag har haft skuldsanering mer än 3 år och min betalplan är slut. Nu fick jag helt plötsligt igår ett brev från Alektum med en lista på skulderna och att jag skulle signera att jag blivit delgiven dem annars kommer en delgivningsman hem till mig? Vadan detta, och ska jag göra det eller ej?
 

Vindälva

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
1 April 2020
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
41
Poäng
147
Har fått en invändning från en borgenär ang förslag till skuldsanering. Jag förstår deras resonemang helt då skulden uppstod nära ansökan och att jag borde ha varit medveten om mitt ekonomiska läge men det var jag inte och har redogjort det till min handläggare som vidarebefordrat till borgenären. Invändningen kvarstår.

Ni som varit med om detta, hur gick det för er? Godkändes det ändå eller avslag? Invändningen avser en skuld på ca 15% av den totala skulden.
Jag inväntar också svar från en borgenär vilken var det för dig som hade invändning?
 

babygirl78

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
8 Mars 2021
Meddelanden
228
Mottagna reaktioner
74
Poäng
216
Min mest färska skuld är 6 månader, det sa jag oxå till min handläggare, hon beslutade inledande ändå men vet ju inte om just den borgenären kommer överklaga , vi får se, jag tror det är många som har färska skulder egentligen då man gör alla möjliga försök för att slippa kfm o klara en månad till.
Har man en vettig förklaring så tror jag kfm går på ens linje men det är ju så olika.
Sen blir man ju inte mindre insolvent bara för att man har en färsk skuld, så det blir ju att man kommer ansöka igen ändå
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Min mest färska skuld är 6 månader, det sa jag oxå till min handläggare, hon beslutade inledande ändå men vet ju inte om just den borgenären kommer överklaga , vi får se, jag tror det är många som har färska skulder egentligen då man gör alla möjliga försök för att slippa kfm o klara en månad till.
Har man en vettig förklaring så tror jag kfm går på ens linje men det är ju så olika.
Sen blir man ju inte mindre insolvent bara för att man har en färsk skuld, så det blir ju att man kommer ansöka igen ändå
Inledande har jag redan och jag köper som sagt resonemanget till invändningen. Orsaken till det lånet (15tkr) var att klara brödfödan efter en företagskonkurs innan a-kassan kickat in som var försenad, med inställningen att betala tillbaka snabbt. Vid lånetillfället hade jag inga stora skulder men väntade på inkomst.

Orsaken till skusanansökan 4 månader senare var konkursen där jag blev betalningsskyldig via borgensåtagande i sin helhet utan att borgenärerna försökt hämta ut skulderna i företaget och handlade om väsentligt högre belopp. Jag hade inte tagit lånet utan konkursen och hade inte heller blivit så kraftigt skuldsatt utan konkursen. Skuldsaneringsansökan avser främst skulder pga företagskonkurs, men invändningen avser en privat skuld som ju ingår.
Hoppas den förklaringen anses som vettig.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp